تربیت دینی فرزند
تربیت دینی فرزند
تربیت دینی فرزند
اگر می خواهید فرزندی دیندار داشته باشید این سه نکته را بخوانید و فراموش نکنید:
پرورش دینی باید با برنامهریزی زمانبندی شده متوازن، همراه با تربیت بدن و به پیروی از عقل، مبتنی بر شناخت نیازها، علایق و قابلیتها انجام گیرد.آموزههای پیامبر اکرم(ص) در تربیت دینی این اصل را خاطرنشان میسازد که پرورش باید در چرخهها و دورههای رشد: ـ «رشد بدنی، ذهنی و عقلی» ـ و براساس یک سیر منظم صورت گیرد.
بر این اساس، پیامبر(ص) دورههای تربیتی را به سه دوره: سیادت، اطاعت و وزارت تقسیم میکند و برای هر کدام با توجه به نیازهای آن دوره دستور عملهای خاص بیان میکند.
عدم توجه به اصل تدریج، مربیان را با مشکلات زیادی روبهرو میگرداند؛ زیرا اگر کودک به یکباره بدون آمادگی تدریجی، در همان روز مقرر که مکلف میگردد، با انبوهی از تکالیف روبهرو شود و خود را ملزم به رعایت همه آنها بداند، قطعا شانه خالی میکند و از عهده این همه وظیفه و مهم برنمیآید. اگر هم بپذیرد، تکلیف (که یک شرافت ارزشمند میباشد) برای او خاطرهای شیرین و به یادماندنی نخواهد بود. مثل اینکه شخصی را بدون هیچ آمادگی به درون حوض آب سرد پرتاب و دچار شوک کنیم، در حالی که اگر آرام آرام بدن خود را داخل آب میکرد، برای او هیچ مشکلی پیش نمیآمد.
کودکی که هیچ انسی با نماز نداشته، یک دفعه مکلف میشود که شبانهروز هفده رکعت نماز بخواند و یا دختر خانمی که هیچ گونه پایبندی، گرچه اندک به پوشش نداشته، الان مجبور میگردد حجاب را به طور کامل رعایت کند نماید! طبیعی است که دچار وحشت میشود.
بدون احترام و گرامی داشت شخصیت کودک، توفیق چندانی در تربیت دینی نخواهد بود. به خاطر اهمیت این اصل، رسول اعظم(ص) به عنوان والاترین الگوی تربیتی و بزرگترین مربی انسانها، اهتمام خاصی نسبت به گرامیداشت و احترام به کودکان داشتند. در برخورد با امام حسن و امام حسین علیهماالسلام توجه به این اصل را در سیره تربیتی حضرت رسول(ص) به خوبی میبینیم. نقل میکنند:
رسول اکرم نشسته بودند، حسن و حسین علیهماالسلام وارد شدند، حضرت به احترام آنها از جای برخاست و به انتظار ایستاد. کودکان آرام میآمدند، لحظاتی طول کشید، از اینرو رسول اکرم(ص) خود به طرف کودکان پیش رفتند و از آنان استقبال کردند، بغل باز کردند و هر دو را در آغوش گرفتند.
رسول اکرم(ص) برای امام حسن و امام حسین احترام ویژهای قائل بودند و با عنایت خاص برخورد میکردند، مَنِش و روش برخورد ایشان با کودکان دیگر نیز نشان از احترام به آنان داشت. سیرهنویسان گزارش دادهاند: هر وقت که رسول اکرم(ص) از سفری برمیگشت، در راه با کودکان برخورد میکرد و به احترام آنها میایستاد، سپس امر میفرمود که کودکان را از زمین بلند کرده و به حضرت دهند. رسول(ص) بعضی را در بغل میگرفتند و به اصحاب امر میفرمود کودکان را بغل بگیرید. اطفال از این برخورد محبتآمیز، بیاندازه خوشحال میشدند و این خاطرات شیرین را هرگز فراموش نمیکردند. همین شیوه و روش را پیامبر(ص) به والدین توصیه میکرد و میفرمود:
«به فرزندان خود احترام بگذارید و با آداب و روش پسندیده با آنها برخورد کنید.»
احترام به کودکان در سیره رسول اعظم(ص) اهمیت داشت و گاهی اتفاق میافتاد حضرت جهت رعایت حال کودکان، نماز خود را به سرعت پایان میداد. امام صادق(ع) نقل میکند که رسول اکرم(ص) نماز ظهر را با مردم به جماعت گزارد و دو رکعت آخر را به سرعت و با حذف مستحبات خواند. پس از نماز مردم گفتند: یا رسول اللّه! آیا در نماز پیشامدی شد، حضرت فرمود: مگر صدای گریه کودک را نشنیدید؟
اعتدال است که انسان را به صراط مستقیم هدایت میکند. سیره رسول اعظم(ص) در دعوت مردم به دین و دینداری، براساس اعتدال و میانهروی بود. امیر مؤمنان(ع) فرمود: «سیره حضرت در زندگی اعتدال بود» و به صورت مؤکد امت را به اعتدال دعوت میفرمود:
«من و پرهیزکاران امتم از تن دادن به کارهای تحمیلی (که آمیخته به رفتار ساختگی و مایه ناراحتی و مشقت است) منزه و پیراسته هستیم.»
والدین عاقل توجه به اصل اعتدال را در تربیت دینی همیشه مورد توجه قرار میدهند. عدم توجه به این اصل مهم و اساسی، همچون آفتی است بر سرزمین وجود تربیتشونده که ریشه دین و دینداری و ایمان فطری او را میخشکاند. برونرفت از مسیر اعتدال در تربیت دینی بسیار آسیبزا است، از اینرو در نظام تربیتی اسلام، توجه به اصل اعتدال همیشه مورد نظر بزرگان دینی قرار داشته، رمز موفقیت رسول اعظم(ص) در دعوت فراگیر و گسترده مردم، توجه به این اصل بوده است.
منبع:کانون گفتمان قرآن
/س
۱) تدریجی بودن تربیت
پرورش دینی باید با برنامهریزی زمانبندی شده متوازن، همراه با تربیت بدن و به پیروی از عقل، مبتنی بر شناخت نیازها، علایق و قابلیتها انجام گیرد.آموزههای پیامبر اکرم(ص) در تربیت دینی این اصل را خاطرنشان میسازد که پرورش باید در چرخهها و دورههای رشد: ـ «رشد بدنی، ذهنی و عقلی» ـ و براساس یک سیر منظم صورت گیرد.
بر این اساس، پیامبر(ص) دورههای تربیتی را به سه دوره: سیادت، اطاعت و وزارت تقسیم میکند و برای هر کدام با توجه به نیازهای آن دوره دستور عملهای خاص بیان میکند.
عدم توجه به اصل تدریج، مربیان را با مشکلات زیادی روبهرو میگرداند؛ زیرا اگر کودک به یکباره بدون آمادگی تدریجی، در همان روز مقرر که مکلف میگردد، با انبوهی از تکالیف روبهرو شود و خود را ملزم به رعایت همه آنها بداند، قطعا شانه خالی میکند و از عهده این همه وظیفه و مهم برنمیآید. اگر هم بپذیرد، تکلیف (که یک شرافت ارزشمند میباشد) برای او خاطرهای شیرین و به یادماندنی نخواهد بود. مثل اینکه شخصی را بدون هیچ آمادگی به درون حوض آب سرد پرتاب و دچار شوک کنیم، در حالی که اگر آرام آرام بدن خود را داخل آب میکرد، برای او هیچ مشکلی پیش نمیآمد.
کودکی که هیچ انسی با نماز نداشته، یک دفعه مکلف میشود که شبانهروز هفده رکعت نماز بخواند و یا دختر خانمی که هیچ گونه پایبندی، گرچه اندک به پوشش نداشته، الان مجبور میگردد حجاب را به طور کامل رعایت کند نماید! طبیعی است که دچار وحشت میشود.
۲) تاثیر احترام
بدون احترام و گرامی داشت شخصیت کودک، توفیق چندانی در تربیت دینی نخواهد بود. به خاطر اهمیت این اصل، رسول اعظم(ص) به عنوان والاترین الگوی تربیتی و بزرگترین مربی انسانها، اهتمام خاصی نسبت به گرامیداشت و احترام به کودکان داشتند. در برخورد با امام حسن و امام حسین علیهماالسلام توجه به این اصل را در سیره تربیتی حضرت رسول(ص) به خوبی میبینیم. نقل میکنند:
رسول اکرم نشسته بودند، حسن و حسین علیهماالسلام وارد شدند، حضرت به احترام آنها از جای برخاست و به انتظار ایستاد. کودکان آرام میآمدند، لحظاتی طول کشید، از اینرو رسول اکرم(ص) خود به طرف کودکان پیش رفتند و از آنان استقبال کردند، بغل باز کردند و هر دو را در آغوش گرفتند.
رسول اکرم(ص) برای امام حسن و امام حسین احترام ویژهای قائل بودند و با عنایت خاص برخورد میکردند، مَنِش و روش برخورد ایشان با کودکان دیگر نیز نشان از احترام به آنان داشت. سیرهنویسان گزارش دادهاند: هر وقت که رسول اکرم(ص) از سفری برمیگشت، در راه با کودکان برخورد میکرد و به احترام آنها میایستاد، سپس امر میفرمود که کودکان را از زمین بلند کرده و به حضرت دهند. رسول(ص) بعضی را در بغل میگرفتند و به اصحاب امر میفرمود کودکان را بغل بگیرید. اطفال از این برخورد محبتآمیز، بیاندازه خوشحال میشدند و این خاطرات شیرین را هرگز فراموش نمیکردند. همین شیوه و روش را پیامبر(ص) به والدین توصیه میکرد و میفرمود:
«به فرزندان خود احترام بگذارید و با آداب و روش پسندیده با آنها برخورد کنید.»
احترام به کودکان در سیره رسول اعظم(ص) اهمیت داشت و گاهی اتفاق میافتاد حضرت جهت رعایت حال کودکان، نماز خود را به سرعت پایان میداد. امام صادق(ع) نقل میکند که رسول اکرم(ص) نماز ظهر را با مردم به جماعت گزارد و دو رکعت آخر را به سرعت و با حذف مستحبات خواند. پس از نماز مردم گفتند: یا رسول اللّه! آیا در نماز پیشامدی شد، حضرت فرمود: مگر صدای گریه کودک را نشنیدید؟
۳) اعتدال لازم است
اعتدال است که انسان را به صراط مستقیم هدایت میکند. سیره رسول اعظم(ص) در دعوت مردم به دین و دینداری، براساس اعتدال و میانهروی بود. امیر مؤمنان(ع) فرمود: «سیره حضرت در زندگی اعتدال بود» و به صورت مؤکد امت را به اعتدال دعوت میفرمود:
«من و پرهیزکاران امتم از تن دادن به کارهای تحمیلی (که آمیخته به رفتار ساختگی و مایه ناراحتی و مشقت است) منزه و پیراسته هستیم.»
والدین عاقل توجه به اصل اعتدال را در تربیت دینی همیشه مورد توجه قرار میدهند. عدم توجه به این اصل مهم و اساسی، همچون آفتی است بر سرزمین وجود تربیتشونده که ریشه دین و دینداری و ایمان فطری او را میخشکاند. برونرفت از مسیر اعتدال در تربیت دینی بسیار آسیبزا است، از اینرو در نظام تربیتی اسلام، توجه به اصل اعتدال همیشه مورد نظر بزرگان دینی قرار داشته، رمز موفقیت رسول اعظم(ص) در دعوت فراگیر و گسترده مردم، توجه به این اصل بوده است.
منبع:کانون گفتمان قرآن
/س
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}